1. Oletuspohja (Ruudukko)
  2. Oletuspohja (Aiheet)
  3. Seminaari

1. Oletuspohja (Ruudukko)

Yleistä

Tämä Moodle-templaatti on suunniteltu erityisesti isoja luentokursseja ajatellen ja se soveltuu myös kokonaan verkossa suoritettavan kurssin pohjaksi. Voit käyttää tätä pohjaa mallina tai inspiraationa kurssialueen luomiseen. Kaikkia tekstejä, kuvia ja asetuksia voi muokata haluamaansa suuntaan.  

Moodle-alue on suunniteltu siten, että se on selkeä kokonaisuus, josta tieto ja materiaalit ovat helposti löydettävissä. Toimiva verkko-oppimisympäristö vähentää kognitiivista kuormaa (kts. esim. Sweller, ym., 2011). Opiskelija voi tällöin paremmin keskittyä oppimiseen, kun hänen ei tarvitse navigoida epäselvässä oppimisympäristössä. Selkeä oppimisympäristö on myös saavutettavuuskysymys.

Saavutettavuuden näkökulmasta templaateissa on huomioitu mm. seuraavat asiat:

  • Pohjissa hyödynnetään kuvaavia väliotsikoita sekä yksinkertaista ja johdonmukaista asettelua.
  • Pohjien avulla pyritään välttämään pitkät yhtenäiset tekstimassat.
  • Rajoitetaan sisällön määrää yksittäisissä osioissa.
  • Hyödynnetään kuvaavia otsikoita ja väliotsikoita.
  • Informaatio on jaettu itsenäisiin, tiettyä aihetta käsitteleviin osiin.

Asetukset

Muokataksesi kurssialuetta, laita muokkaustila päälle sivun oikeasta yläkulmasta. Mikäli jotkin tekstiosuudet tai osiot ovat pohjassa sinun kurssisi kannalta turhia, muista poistaa ne käytöstä ennen kurssialueen julkaisua (Kolmen pisteen valikko -> Poista). Osioita voi lisätä painamalla Lisää aiheita -linkkiä viimeisen osion alapuolelta. Kurssien tekstiosuudet on luotu Ohjeteksti-toiminnon avulla lukuunottamatta alun Tervetuloa-osuutta. Pohjan ohjetekstit ovat tällä hetkellä opiskelijoilta piilotettuna.

Voit vaihtaa ruudukon kuvat, kun valitset kunkin osion kohdalla kolmen pisteen valikosta Muokkaa osiota. Etsi kuva tiedostonvalitsimen kautta tai raahaa se hiirellä sivulla olevaan kenttään. Voit hyödyntää esim. pixabay.com -palvelua, josta saa ilmaisia kuvia.

Tässä templaatissa opiskelijoiden edistymisen seuranta on oletuksena päällä, joten mikäli et halua edistymisen seurantaa hyödyntää, voit kytkeä sen pois Asetukset-välilehdeltä kohdasta Suoritusten seuranta. Voit myös aktiviteetti-/materiaalikohtaisesti valita, huomioidaanko kyseistä kohtaa opiskelijoiden edistymisen seurannassa. Esimerkiksi ohjetekstien kohdalla edistymisen seuranta tuskin on tarpeen.

Mikäli haluat, voit korostaa Moodle-alueella juuri sen osion, joka on opiskelijoille parhaillaan ajankohtainen. Tämä tapahtuu valitsemalla osion kohdalla kolmen pisteen valikosta Korosta. Mikäli haluat, että osio näkyy opiskelijalle vasta esimerkiksi tiettynä päivämääränä, valitse kolmen pisteen valikosta Muokkaa -> Rajoita pääsy.

Yksittäisiä aktiviteetteja ja materiaaleja voit piilottaa opiskelijoiden näkyviltä valitsemalla kolmen pisteen valikosta Piilota.  Piilotetut kohdat saat uudelleen näkyviin saman valikon kautta valitsemalla Näytä.

Jos haluat tarkastella, miltä Moodle-alue näyttää opiskelijan silmin, valitse ylhäältä omasta profiilikuvakkeestasi avautuvasta valikosta Vaihda roolia... -> Opiskelija. Opettajan rooliin voit palata valitsemalla samasta valikosta Palaa omaan rooliisi.

Hyödyllisiä linkkejä verkko-oppimisympäristön suunnitteluun

Saavutettavuusohjeet: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

UNIPS (University pedagogical support): https://unips.fi/

TLC-verkosto (Teaching and Learning Centre): https://www.tuni.fi/tlc 

Lähteet

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory (1st ed. 2011.). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-8126-4


2. Oletuspohja (Aiheet)

Yleistä

Tämä Moodle-templaatti on suunniteltu erityisesti isoja luentokursseja ajatellen ja se soveltuu myös kokonaan verkossa suoritettavan kurssin pohjaksi. Voit käyttää tätä pohjaa mallina tai inspiraationa kurssialueen luomiseen. Kaikkia tekstejä ja asetuksia voi muokata haluamaansa suuntaan.  

Moodle-alue on suunniteltu siten, että se on selkeä kokonaisuus, josta tieto ja materiaalit ovat helposti löydettävissä. Toimiva verkko-oppimisympäristö vähentää kognitiivista kuormaa (kts. esim. Sweller, ym., 2011). Opiskelija voi tällöin paremmin keskittyä oppimiseen, kun hänen ei tarvitse navigoida epäselvässä oppimisympäristössä. Selkeä oppimisympäristö on myös saavutettavuuskysymys.

Saavutettavuuden näkökulmasta templaateissa on huomioitu mm. seuraavat asiat:

  • Pohjissa hyödynnetään kuvaavia väliotsikoita sekä yksinkertaista ja johdonmukaista asettelua.
  • Pohjien avulla pyritään välttämään pitkät yhtenäiset tekstimassat.
  • Rajoitetaan sisällön määrää yksittäisissä osioissa.
  • Hyödynnetään kuvaavia otsikoita ja väliotsikoita.
  • Informaatio on jaettu itsenäisiin, tiettyä aihetta käsitteleviin osiin.

Asetukset

Muokataksesi kurssialuetta, laita muokkaustila päälle sivun oikeasta yläkulmasta. Mikäli jotkin tekstiosuudet tai osiot ovat pohjassa sinun kurssisi kannalta turhia, muista poistaa ne käytöstä ennen kurssialueen julkaisua (Kolmen pisteen valikko -> Poista). Osioita voi lisätä painamalla Lisää aiheita -linkkiä viimeisen osion alapuolelta. Kurssien tekstiosuudet on luotu Ohjeteksti-toiminnon avulla lukuunottamatta alun Tervetuloa-osuutta. Pohjan ohjetekstit ovat tällä hetkellä opiskelijoilta piilotettuna.

Tässä templaatissa opiskelijoiden edistymisen seuranta on oletuksena päällä, joten mikäli et halua edistymisen seurantaa hyödyntää, voit kytkeä sen pois Asetukset-välilehdeltä kohdasta Suoritusten seuranta. Voit myös aktiviteetti-/materiaalikohtaisesti valita, huomioidaanko kyseistä kohtaa opiskelijoiden edistymisen seurannassa. Esimerkiksi ohjetekstien kohdalla edistymisen seuranta tuskin on tarpeen.

Mikäli haluat, voit korostaa Moodle-alueella juuri sen osion, joka on opiskelijoille parhaillaan ajankohtainen. Tämä tapahtuu valitsemalla osion kohdalla kolmen pisteen valikosta Korosta. Mikäli haluat, että osio näkyy opiskelijalle vasta esimerkiksi tiettynä päivämääränä, valitse kolmen pisteen valikosta Muokkaa -> Rajoita pääsy.

Yksittäisiä aktiviteetteja ja materiaaleja voit piilottaa opiskelijoiden näkyviltä valitsemalla kolmen pisteen valikota Piilota.  Piilotetut kohdat saat uudelleen näkyviin saman valikon kautta valitsemalla Näytä.

Jos haluat tarkastella, miltä Moodle-alue näyttää opiskelijan silmin, valitse ylhäältä omasta profiilikuvakkeestasi avautuvasta valikosta Vaihda roolia... -> Opiskelija. Opettajan rooliin voit palata valitsemalla samasta valikosta Palaa omaan rooliisi.

Hyödyllisiä linkkejä verkko-oppimisympäristön suunnitteluun

Saavutettavuusohjeet: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

UNIPS (University pedagogical support): https://unips.fi/

TLC-verkosto (Teaching and Learning Centre): https://www.tuni.fi/tlc 

Lähteet

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory (1st ed. 2011.). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-8126-4


3. Seminaari

Yleistä

Tämä Moodle-templaatti on suunniteltu erityisesti opinnäyteseminaareja ajatellen. Oppimisympäristö on rakennettu niin, että se etenee opinnäytetyöprosessin mukaisesti.  Voit käyttää tätä pohjaa mallina tai inspiraationa kurssialueen luomiseen. Kaikkia tekstejä ja asetuksia voi muokata haluamaansa suuntaan.  

Moodle-alue on suunniteltu siten, että se on selkeä kokonaisuus, josta tieto ja materiaalit ovat helposti löydettävissä. Toimiva verkko-oppimisympäristö vähentää kognitiivista kuormaa (kts. esim. Sweller, ym., 2011). Opiskelija voi tällöin paremmin keskittyä oppimiseen, kun hänen ei tarvitse navigoida epäselvässä oppimisympäristössä. Selkeä oppimisympäristö on myös saavutettavuuskysymys.

Saavutettavuuden näkökulmasta templaateissa on huomioitu mm. seuraavat asiat:

  • Pohjissa hyödynnetään kuvaavia väliotsikoita sekä yksinkertaista ja johdonmukaista asettelua.
  • Pohjien avulla pyritään välttämään pitkät yhtenäiset tekstimassat.
  • Rajoitetaan sisällön määrää yksittäisissä osioissa.
  • Hyödynnetään kuvaavia otsikoita ja väliotsikoita.
  • Informaatio on jaettu itsenäisiin, tiettyä aihetta käsitteleviin osiin.

Asetukset

Muokataksesi kurssialuetta, laita muokkaustila päälle sivun oikeasta yläkulmasta. Mikäli jotkin tekstiosuudet tai osiot ovat pohjassa sinun kurssisi kannalta turhia, muista poistaa ne käytöstä ennen kurssialueen julkaisua (Kolmen pisteen valikko -> Poista). Osioita voi lisätä painamalla Lisää aiheita -linkkiä viimeisen osion alapuolelta. Kurssien tekstiosuudet on luotu Ohjeteksti-toiminnon avulla lukuunottamatta alun Tervetuloa-osuutta. Pohjan ohjetekstit ovat tällä hetkellä opiskelijoilta piilotettuna.

Tässä templaatissa opiskelijoiden edistymisen seuranta on oletuksena päällä, joten mikäli et halua edistymisen seurantaa hyödyntää, voit kytkeä sen pois Asetukset-välilehdeltä kohdasta Suoritusten seuranta. Voit myös aktiviteetti-/materiaalikohtaisesti valita, huomioidaanko kyseistä kohtaa opiskelijoiden edistymisen seurannassa. Esimerkiksi ohjetekstien kohdalla edistymisen seuranta tuskin on tarpeen.

Mikäli haluat, voit korostaa Moodle-alueella juuri sen osion, joka on opiskelijoille parhaillaan ajankohtainen. Tämä tapahtuu valitsemalla osion kohdalla kolmen pisteen valikosta Korosta. Mikäli haluat, että osio näkyy opiskelijalle vasta esimerkiksi tiettynä päivämääränä, valitse kolmen pisteen valikosta Muokkaa -> Rajoita pääsy.

Yksittäisiä aktiviteetteja ja materiaaleja voit piilottaa opiskelijoiden näkyviltä valitsemalla kolmen pisteen valikosta Piilota.  Piilotetut kohdat saat uudelleen näkyviin saman valikon kautta valitsemalla Näytä.

Jos haluat tarkastella, miltä Moodle-alue näyttää opiskelijan silmin, valitse ylhäältä omasta profiilikuvakkeestasi avautuvasta valikosta Vaihda roolia... -> Opiskelija. Opettajan rooliin voit palata valitsemalla samasta valikosta Palaa omaan rooliisi.

Hyödyllisiä linkkejä verkko-oppimisympäristön suunnitteluun

Saavutettavuusohjeet: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

UNIPS (University pedagogical support): https://unips.fi/

TLC-verkosto (Teaching and Learning Centre): https://www.tuni.fi/tlc/

Lähteet

Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory (1st ed. 2011.). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-8126-4

Last modified: Wednesday, 16 April 2025, 5:02 PM